In 2010 zocht Stephen Von Worley uit hoe ver een Amerikaan kan wonen van een McDonald’s. De woestijn in Nevada is met 185 kilometer rijden het verst verwijderd van een Big Mac (bron). Op 2 augustus heeft mijn collega Pim Speel een kaart op Facebook

Verste punt in Nederland

In Nederland blijkt het verste punt vanaf een McDonald’s niet écht ver weg. Op ‘slechts’ 41 kilometer ben je in Zeeuws-Vlaanderen ver weg van een Nederlandse Mac. Daar is echter op 12 kilometer wel een Belgische McDonald’s te vinden en daarmee toch niet zó afgelegen als de kaart doet vermoeden.

Op de Waddeneilanden is geen McDonald’s te vinden en zijn er ook geen aansluitende wegen en daarom relatief het verst verwijderd van een Big Mac. De plek die het verst weg is maar waar vandaan je wel over de weg een McDonald’s kan bereiken is de Lauwersoog-haven op 40 kilometer.

Geografische Analyse McDonald’s locaties Nederland

Naast de discussie of je blij moet zijn met de kennis waar de McDonald’s locaties in Nederland zijn, wordt ook duidelijk dat het fastfoodbedrijf op een wetenschappelijke manier locaties in Nederland heeft uitgekozen. Om dit vermoeden te testen heb ik plekken met een McDonald’s gerelateerd aan de afstand tot woningen. De cijfers laten nog scherpere resultaten zien dan de roodgekleurde kaart van @Pim Speel. De grafiek laat zien dat circa vijf miljoen Nederlandse huishoudens (65 procent) binnen vijf kilometer van een McDonald’s woont, ruim zes miljoen (79 procent) binnen acht kilometer en bijna zeven miljoen (90 procent) binnen twaalf kilometer. Van alle ruim 7,7 miljoen huishoudens in Nederland ligt 99,3 procent binnen twintig kilometer van een McDonald’s!


 

Wat betekenen deze cijfers?

Een medium Big Mac menu met cola en twee fritessaus bevat 1130 kilocalorieën (bron). Als je op de fiets met twintig kilometer per uur redelijk door trapt, verbrand je ongeveer vijfentwintig calorieën per kilometer (bron). Dus als je

In maart 2016 bracht Over Morgen (adviesbureau in ruimtelijke ontwikkeling) in een persbericht een nieuwe ranking uit met betrekking tot elektrisch rijden. Trots kunnen wij melden dat het onderzoek door ANS Verkeer en Ruimte is uitgevoerd. Het gaat om een benchmark waarin de verwachte vraag naar elektrisch laden en de dekkingsgraad van bestaande laadpalen zijn gecombineerd in een ranking. Hiermee wordt de gereedheid van gemeentes op het gebied van elektrisch rijden ten opzichte van elkaar in kaart gebracht. In het artikel wordt gesteld dat de vier grote gemeenten (G4) zoals verwacht relatief goed scoren in de benchmark, want daar is de afgelopen jaar flink geïnvesteerd in openbare laadvoorzieningen. En in het artikel wordt er in het bijzonder aandacht besteed aan een aantal middelgrote gemeenten die relatief slecht scoren: Apeldoorn, Nijmegen, Amersfoort, Ede, Emmen, Enschede en Zwolle.

JSN Boot template designed by JoomlaShine.com