De Nationale Markt- en CapaciteitsAnalyse (NMCA) wordt elke vier jaar uitgevoerd om het nieuwe kabinet te informeren over toekomstige knelpunten voor mobiliteit, waarop strategische besluiten gebaseerd kunnen worden. Begin 2017 heeft ANS Verkeer & Ruimte gewerkt aan het inzichtelijk maken van de resultaten van de NMCA (klik hier voor de complete NMCA) en de impact op de stedelijke bereikbaarheid. Dit heeft geresulteerd in diverse series van kaarten, tabellen en grafieken voor de verschillende MIRT gebieden (opvraagbaar per mail). Ook hebben wij onder meer digitale kaarten gemaakt van Daily Urban Systems voor 22 stedelijke gebieden om het verschil in mobiliteit tussen 2014 en het prognosejaar 2040 te laten zien (klik hier om de kaarten te bekijken). Zie ook mijn blog over de implicaties van de veranderende mobiliteit .
Daily Urban System
Een Daily Urban System (DUS) is het gebied rond een stad waarbinnen de belangrijkste dagelijkse woon- werkverplaatsingen zich afspelen. Omdat er geen eenduidige harde definitie is waar de grens precies ligt hebben wij, omdat het mooie plaatjes oplevert, arbitrair besloten dat de grens ligt bij minimaal 200 verplaatsingen; en voor de vijf grote steden 500 verplaatsingen.
Daily Urban System Zwolle (2040) nav NMCA (klik hier voor grote afbeelding).
In het voorjaar van 2017 kreeg ik naar aanleiding van ons werk aan de NMCA vanuit de regio Zwolle de vraag of ik het DUS van Zwolle kon aanleveren, met daarbij in plaats van de herkomsten de bestemmingen vanuit de gemeenten in de regio. De te hanteren definitie van DUS van Zwolle was: gemeenten van waaruit de meeste verplaatsingen naar Zwolle gaan. Uiteraard hebben wij met alle plezier de ongeveer 10 miljoen regels met resultaten uit de NMCA opnieuw geordend om het DUS van Zwolle met deze definitie weer te geven
Gemeenten met meeste verplaatsingen naar Zwolle (klik hier voor grote kaart)
En om inzicht te verschaffen welke gemeenten ook een belangrijke relatie hebben met Zwolle hebben wij een kaartbeeld gemaakt met de bestemmingen vanuit omliggende andere gemeenten van waaruit minimaal 5 procent van de verplaatsingen naar Zwolle is.
Regio Zwolle: bestemming naar stad (klik hier voor grote kaart)
DUS; hoe nu verder?
Aan de hand van de resultaten uit de NMCA is heel goed in beeld te brengen hoe een stedelijke regio functioneert, van welke vervoermiddelen gebruik wordt gemaakt en waar(vandaan) men zich verplaatst. In eerdere analyses zijn verplaatsingen ook uitgesplitst naar mate van stedelijkheid; en voor autoverplaatsingen ook uitgesplitst naar hoofd- en onderliggend wegennetwerk en voertuigvertragingstijd. Maar nog lang niet alle inzichten die uit de ongeveer tien miljoen regels met resultaten staan zijn hiermee ontsloten. Alles met een locatie, ook statistieken, kunnen gekoppeld worden aan een analyse. Vervolgens is bijna alles mogelijk. Zoals ik al in mijn blog oproep is de vraag: hoe verplaats jij je door jouw ideale toekomst? Welke vragen zou je dan beantwoord willen zien vanuit de resultaten uit de NMCA?
Inmiddels is er een nieuw kabinet en komt er extra geld beschikbaar voor investeringen in (fiets)infrastructuur. Op pagina 43 van het regeerakkoord staat: “Nieuwe investeringen worden gebaseerd op de uitkomsten van de Nationale Markt en Capaciteits Analyse (NMCA) en geprioriteerd naar de meest rendabele projecten en de beschikbaarheid van cofinanciering vanuit regio’s”. Hiermee zouden wij uw regio op weg kunnen helpen!
Bent u ook nieuwsgierig naar wat wij voor uw regio kunnen betekenen?
Elwyn van Zanten
06-52340377